sábado, septiembre 25, 2010

Cuidado con la innovación



El artículo The Innovation delusion puede leerse como un saludable baldazo de agua fría para todos aquellos que ensalzan a la innovación como la última "gran cosa" en las empresas:

If you want to be a truly innovative company, first off you have to realise that a lot of the money and time you’re spending might never result in a new product or service, which is often really hard for companies to bear, because they hope that by spending a lot of money in R&D within two or three years they’ll get this massive rich vein of content or products. Innovation doesn’t really work like that. It happens through people spending time looking at markets, looking at how people are using services, and there is a chance that from that something innovative might pop up – but also there is a very real chance that nothing will happen.

Lamentablemente estos debates no abundan en Argentina. En un escenario macroeconómico cada vez más proteccionista parece urgente plantearnos cómo pensamos competir, a fin de proteger con inteligencia, sin generar inflación y promoviendo el recambio tecnológico.

La innovación, por otro lado, no implica necesariamente apostar a una chispa de genialidad:


The other thing is, a lot of people think innovation is about creating something from nothing, it’s this spark of genius. Actually most of the time innovation doesn’t even exist, because it’s people building on products they’ve seen before.

Los resultados del programa de Apoyo a la Competitividad de las Pymes, que nuestro Ministerio viene desarrollando con éxito desde hace ya tres años, dan cuenta de un montón de procesos de innovación para nada revolucionarios pero definitivamente relevantes a la hora de garantizar el crecimiento de las empresas participantes. Quizás entre todos estos casos podamos escribir una historia de la innovación all´uso nostro...

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